MAJ W BIBLIOTECE

 

 

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa

Tel.: 5525660, fax: 5525659, e-mail: buw@mail.uw.edu.pl

http://www.buw.uw.edu.pl                                                                                 maj 2002 r.

 

WYBORY NA UW

10 maja w Auditorium Maximum odbyła się trzecia runda wyborów. Wybierano prorektorów i przedstawicieli do Senatu UW. Rektor-elekt, prof. Piotr Węgleński, zgłosił na stanowiska prorektorów następujących kandydatów: prof. Katarzynę Chałasińską-Macukow (Wydział Fizyki) na stanowisko prorektora ds. finansów i polityki kadrowej, prof. Wojciecha Maciejewskiego (Wydział Nauk Ekonomicznych) na stanowisko prorektora ds. badań naukowych i rozwoju, dr hab. Wojciecha Tygielskiego, prof. UW (Wydział Historyczny) na stanowisko prorektora ds. współpracy z zagranicą i prof. Marka Wąsowicza (Wydział Prawa i Administracji) na stanowisko prorektora ds. studenckich. W drugiej części zebrania wybierano przedstawicieli do Senatu UW w poszczególnych grupach pracowników. Pracowników nie będących nauczycielami akademickimi w Senacie UW w kadencji 2002-2005 będą reprezentować panie: Jolanta Siemaszko (Kwestura) i Elżbieta Petrović (BUW). Serdecznie gratulujemy wyboru.

 

Z  PRAC  KOMISJI  WYBORCZEJ

O terminie zebrań wyborczych kandydatów na dyrektora i wicedyrektorów BUW zdecydowała Rada Biblioteczna na posiedzeniu 12 kwietnia. Wyznaczono 13 maja na zebranie poświęcone wyborowi kandydata na dyrektora i 17 maja na zebranie poświęcone wyborowi wicedyrektorów.

Zgodnie z regulaminem, osobie ubiegającej się o stanowisko dyrektora, przysługuje prawo do spotkania z pracownikami systemu biblioteczno–informacyjnego celem zaprezentowania swojej sylwetki zawodowej i programu na najbliższą kadencję. Z prawa tego skorzystał jedyny zgłoszony kandydat — dr Henryk Hollender.

Spotkanie z pracownikami odbyło się 8 maja. Otworzyła je przewodnicząca Komisji Wyborczej BUW — Anna Bednarz, informując o zmianach w Regulaminie  wyborów (w tym o okolicznościach, w jakich zostały wprowadzone) i przedstawiając kalendarz wyborczy.

Następnie głos zabrał dyr. H. Hollender.

Krótko scharakteryzował okres ubiegłych dwóch kadencji i wprowadzone w tym czasie dość istotne zmiany w zakresie organizacji pracy, struktury jak i sposobu finansowania Biblioteki. Niektóre zmiany były wynikiem inicjatywy Dyrekcji, inne były wymuszone przez okoliczności (budowa nowego gmachu) — wszystkie jednak wprowadzane były stopniowo, przy zachowaniu  stabilności w gronie najbliższych współpracowników. W tym gronie Dyrektor, gdyby został wybrany, chciałby pracować także przez następną  kadencję, choć zdaje sobie sprawę, że taka stabilność może powodować „zniecierpliwienie zespołu, którym się zarządza”.

Dr Hollender odniósł się następnie do relacji między Dyrekcją BUW a władzami Uczelni — Rektorem i Senacką Komisją Biblioteczną. Zwrócił uwagę na małe zainteresowanie sprawami systemu biblioteczno-informacyjnego w planach strategicznych Uniwersytetu i słabe zaangażowanie się Komisji Senackiej w wybory w Bibliotece (kandydując 10 lat temu na stanowisko dyrektora był przez tę Komisję przesłuchiwany). Ten brak zainteresowania jest wynikiem polityki władz UW deklarujących jak najmniejszą ingerencję w sprawy Wydziałów i pozostawienie jak największej autonomii w działalności menedżerskiej. Dyrektor jest zwolennikiem „autonomii uczelni a nie jej wydziałów”, a co za tym idzie, zwolennikiem „większego centralizmu w zarządzaniu Uniwersytetem”.

Przed przystąpieniem do omówienia Ramowego programu działalności BUW w latach 2002-2007 (można się z nim zapoznać na naszej stronie www) Dyrektor wyraził rozczarowanie brakiem kontrkandydata i niemożnością zmierzenia się z innymi propozycjami programowymi. Jest to na pewno wynik braku wypracowania przez Rady Biblioteczne ubiegłych kadencji zasad pozyskiwania kandydatów na stanowisko dyrektora BUW. Sprawą tą powinna się zająć Rada i Komisja Senacka następnej kadencji.

Swój program dr Hollender określił jako realistyczny — „dobry dyrektor musi być pomysłodawcą, ale także realistą”. Program ten ma być w zasadzie realizowany przez ten sam co dotychczas zespół pracowników. Dlatego też „wszystkie czynności w Bibliotece należy prześwietlić i zdecydować, co trzeba robić, a z czego można zrezygnować i nie robić tego, co się robi tylko dlatego, że zawsze się to robiło”.

Ostatnią część spotkania stanowiły pytania uczestników zebrania do Kandydata. Na jedno z nich, dotyczące płac, Dyrektor odpowiedział, nie czekając aż zostanie zadane. Płace bibliotekarzy w najbliższym czasie znacząco nie wzrosną. Istniejące dodatki specjalne będą utrzymane i nie są  to, w porównaniu z dodatkami specjalnymi istniejącymi na Uniwersytecie, „kominy”. Dylemat Dyrekcji będzie polegał na tym, jak zrealizować nowe zadania nie zwiększając zatrudnienia.

W jaki sposób Dyrekcja ma zamiar pozyskiwać pieniądze, czy będzie się starała pozyskiwać je ze źródeł pozarządowych?

Trzeba wchodzić w programy, które pozwalają zdobyć dodatkowe środki dla Instytucji i stwarzają dodatkowe możliwości zarobku pracownikom (np. realizacja programu mikrofilmowania germaniców w zbiorach polskich przy współpracy którejś z zainteresowanych fundacji). Na znalezienie partnerów, którzy mogą dać pieniądze na bieżące wydatki, nie ma co liczyć. Biznesmeni w Warszawie raczej nie są zainteresowani BUW. Większe osiągnięcia w pozyskiwaniu dodatkowych pieniędzy  ma Biblioteka Narodowa, organizując spotkania finansowane przez sponsorów.

Czy w zakresie obowiązków jednego z wicedyrektorów będzie leżało           pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych ?

Tego typu działalność już częściowo prowadzi dyr. Ewa Maciuszko, a sprawy związane z pozyskiwaniem chętnych do wynajęcia np. sal konferencyjnych należą do sekretarza naukowego, Anny Wołodko. Dokładnego zakresu obowiązków wicedyrektorów nie da się teraz określić, bo to Rada decyduje, ilu ma być zastępców dyrektora.

         Jaki będzie podział obowiązków między wicedyrektorów ?

Obecnie daje się zauważyć nakładanie się kompetencji (np. w sprawach komputeryzacji i opracowania zbiorów). Te sprawy trzeba na nowo skonfigurować. W gronie Dyrekcji należy ustalić odpowiedzialność raczej za realizację zadań, a nie za oddziały czy ludzi. Kierownicy oddziałów mieliby kontrakt z danym wicedyrektorem na wykonanie zadania w określonym czasie i byliby z tego rozliczani. Jest to sytuacja docelowa. Jako opcję zerową (jeśli Rada zdecyduje o powołaniu 3 wicedyrektorów) należało by przyjąć dotychczasowy podział kompetencji:

wicedyrektor do spraw gromadzenia, opracowania i udostępniania zbiorów (proponowana osoba — dyr. Hanna Kolendo)

wicedyrektor do spraw infrastruktury i gmachu (proponowana osoba — dyr. Ewa Kobierska-Maciuszko)

wicedyrektor do spraw komputeryzacji i współpracy z bibliotekami zakładowymi (proponowana osoba — dyr. Jolanta Stępniak)

Jak będzie wyglądało szkolenie pracowników? – wydaje się ono być niedość wystarczające

Każdy pracownik powinien otrzymać niezbędne informacje o instytucji, w której pracuje,  natomiast odświeżanie i poszerzanie wiadomości związanych z warsztatem pracy każdego z nas musi opierać się na samouctwie.

Jakie są możliwości prowadzenia prac o charakterze badawczym, np. badanie potrzeb użytkowników, a następnie publikowanie wyników ?

Nie ma problemów z publikowaniem prac pracowników. Czasopisma fachowe, zarówno te, w których komitetach redakcyjnych zasiada Dyrektor, jak i wydawnictwa SBP, bez problemów przyjmą je do druku, jeśli tylko zostaną napisane i reprezentują odpowiedni poziom. Zdarza się, że autorzy aktywnie i z powodzeniem sami szukają wydawcy.

Jakie są perspektywy uczestniczenia BUW w pracach dokumentacyjnych na rzecz Uczelni, np. przygotowaniu spisu zajęć dydaktycznych czy drukowanej wersji Składu Osobowego ?

Wprawdzie wśród zadań Biblioteki jest funkcja uczelnianego ośrodka informacji, ale niekoniecznie wszystkie te prace muszą być przez BUW kontynuowane. Istotne byłoby stworzenie takiego systemu dokumentowania działalności Uczelni, który mógłby być zasilany online przez różne jednostki Uniwersytetu. Baza DOKTORATY powinna mieć charakter ogólnopolski i być zasilana ze środków KBN.

W jakich dziedzinach Biblioteka może współpracować z Centrum Modelowania Matematycznego ?

Na przykład w dziedzinie prenumeraty czasopism elektronicznych i dygitalizacji zbiorów.

Czy zadania, które wyznaczył Dyrektor w Ramowym programie, zwłaszcza zwiększenie tempa retrokonwersji, możliwe są do zrealizowania w oparciu o dotychczasowe środki finansowe i zatrudnienie ?

Stanowczo bardziej w proces np. retrokonwersji powinna się zaangażować Uczelnia. Przykładem może być Uniwersytet Poznański, którego Senat zdecydował o przyznaniu dodatkowych kwot na retrokonwersję – na rezultaty nie trzeba było długo czekać.

Już w tej chwili daje się odczuć braki miejsca w magazynie. Jakie są plany gospodarowania powierzchnią użytkową w Bibliotece ?

Tego lata wyprowadzony zostanie księgozbiór dydaktyczny na poziom 2 i zwolnione w ten sposób miejsce zajmie magazyn. Docelowo trzeba szukać możliwości zwiększonego kwalifikowania zbiorów do wolnego dostępu.

 

Po wyczerpaniu pytań przewodnicząca Komisji Wyborczej BUW zamknęła zebranie przypominając, że głosowanie nad kandydaturą dr Henryka Hollendra odbędzie się 13 maja.

A komunikat KW BUW z 13 maja brzmiał następująco:

„Komisja Wyborcza BUW informuje, że w trakcie głosowania na zebraniu wyborczym w dniu 13 maja 2002 r. kandydat na dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie nie uzyskał wymaganej liczby głosów. Powtórne zebranie wyborcze odbędzie się w dniu 27 maja 2002 r.”

W drugiej turze mieliśmy również jednego kandytata — ponownie swoją kandydaturę zgłosił dr Henryk Hollender. Na spotkaniu wyborczym z Radą Biblioteczną omówił on dwa swoje opracowania (Biblioteki są małe i duże, ale czy małe i duże są kierunki studiów oraz System obsługi indywidualnej) będące uzupełnieniem i rozwinięciem wątków Ramowego programu. Dyrektor odpowiadał na nowe pytania członków Rady.

Komunikat KW BUW z 27 maja był podobny:

„Komisja Wyborcza BUW informuje, że w drugiej turze wyborów na zebraniu Rady Bibliotecznej w dniu 27 maja 2002 r. kandydat na dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie nie uzyskał wymaganej liczby głosów. Zgodnie z ordynacją wybory zostaną powtórzone. Termin zebrania wyborczego ustalono na dzień 18 czerwca 2002 r.”

 W przypadku niewyłonienia kandydata na Dyrektora BUW 18 czerwca, Komisji Wyborczej BUW nie pozostanie nic innego, jak powiadomić o tym Komisję Uczelnianą i Rektora.

 A przecież przed nami jeszcze wybory na stanowiska wicedyrektorów, które, jak nam w swoim czasie przypomniano, mają się odbyć w tym samym trybie co wybory Dyrektora.

(Oprac.: Ewa Piskurewicz)              

 

SENACKA KOMISJA BIBLIOTECZNA...

... zebrała się na ostatnim w tej kadencji posiedzeniu w dniu 29 maja. W programie posiedzenia znalazła się prezentacja projektu Biblioteki Wirtualnej (prof. Marek Niezgódka, ICM). Przewodniczący Komisji, prof. Andrzej Mencwel, przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji w kadencji 1999-2002.

 

ZEBRANIE ZESPOŁU KOORDYNACYJNEGO NUKAT...

... odbyło się w BUW 10 maja. Przedmiotem zebrania było, przedstawione przez kierownika Centrum NUKat, sprawozdanie z procesu wdrożenia projektu NUKat, wydatkowanych na ten cel środków finansowych oraz harmonogram uruchomienia katalogu centralnego. Ponadto dyskutowano nad zaprezentowaną przez Marię Burchard propozycją regulaminu współpracy w katalogu.

Ustalono, że rozpoczęcie współpracy z katalogiem centralnym NUKat będzie następowało po podpisaniu porozumienia miedzy Centrum NUKat i zainteresowaną biblioteką.

(Oprac.: Maria Burchard)

 

NARODOWY UNIWERSALNY KATALOG CENTRALNY

W dniach od 27 maja do 4 czerwca  firma VTLS Inc. zrealizowała migrację Centralnej Kartoteki Haseł Wzorcowych (CKHW) obsługiwanej przez oprogramowanie VTLS do systemu Virtua. W ten sposób zainicjowano współpracę w ramach bazy NUKat, która od 10 czerwca jest dostępna dla bibliotek współkatalogujących. Wszyscy inni mogą przeglądać zawartość bazy NUKat online za pomocą Chameleon Gateway pod adresem http://www.nukat.edu.pl/.

(Oprac.: Magdalena Krynicka)

 

JUBILEUSZ SERII FO-KA

7 maja 2002 r., a więc w przeddzień Dnia Bibliotekarza, Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie wraz z Wydawnictwem SBP zorganizowały spotkanie poświęcone serii FO-KA (Formaty-Kartoteki), połączone z promocją jej ostatniego tomu autorstwa Andrzeja Drożdża i Marka Stachyry: Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla dokumentu dźwiękowego.

Spotkanie miało uroczysty charakter, ponieważ właśnie w tym roku minęło pięć lat, odkąd seria Fo-Ka zaistniała na naszym rynku wydawniczym. W tym czasie wydano 16 tomów, przy czym pierwsze z nich (5) ukazały się w ramach serii „Propozycje i Materiały”, natomiast pozostałe (11) w specjalnie utworzonej, odrębnej serii FO-KA. Był to efekt niewątpliwego sukcesu wydawniczego, jaki w środowisku bibliotekarskim odniosły te publikacje. O ich popularności świadczy najlepiej konieczność dodrukowania nakładu 7 pozycji, jak też fakt, że 2 z nich osiągnęły nakład 2000 egz. Potwierdza to również opinia wygłoszona przez przewodniczącą Głównej Komisji Rewizyjnej, na Krajowym  Zjeździe Delegatów SBP, w czerwcu ub.r., która podsumowując działalność wydawniczą SBP w kadencji 1997-2001 stwierdziła, iż „hitem wydawniczym tego okresu była seria FO-KA.

Wybór miejsca uroczystości nie był przypadkowy. Seria FO-KA powstała z inicjatywy pracowników BUW i to oni stanowią trzon  zespołu  autorów . 

Wśród 18 osób, które opublikowały w niej swoje prace, połowa to pracownicy BUW (w tym większość, bo aż 8 osób, to pracownicy Centrum NUKat). Na szczególne uznanie zasłużyła natomiast Maria Lenartowicz, współautorka kilku tomów i członek Komitetu Redakcyjnego, której wiedza i pomoc miały zasadnicze znaczenie przy powstaniu serii i planowaniu jej kolejnych prac.

Wszyscy autorzy, Dyrekcja BUW i członkowie Koła SBP przy BUW wzięli udział w tej uroczystości. Wśród zaproszonych gości byli również sekretarz generalny SBP, kol. Elżbieta Stefańczyk, przedstawiciele Biura i Wydawnictwa SBP — Mieczysław Szyszko i Janusz Nowicki oraz Jan Janiak, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Łodzi, w której pracuje jeden z autorów ostatniego z tomów serii.

Podsumowania osiągnięć dokonali: od strony merytoryczno-organizacyjnej: Maria Burchard, przewodnicząca Komitetu Redakcyjnego i kierownik Centrum NUKAT, a od strony wydawniczej Janusz Nowicki, dyrektor Wydawnictwa SBP. Ostatni tom serii i przebieg prac nad nim przedstawił w imieniu obu autorów Andrzej Drożdż. Wszyscy podkreślali, że bardzo dobra współpraca zarówno między autorami jak i z Wydawnictwem SBP miała istotny wpływ na osiągnięte efekty. Na zakończenie, dyrektor BUW pogratulował wszystkim autorom wręczając im bukiety kwiatów i życząc dalszych sukcesów, a następnie zaprosił zebranych na tradycyjny toast za pomyślną realizację planowanych zamierzeń.

(Oprac.: Ewa Stachowska-Musiał)

 

SPOTKANIE BIBLIOTEKARZY POLSKICH Z PRZEDSTAWICIELAMI ZENTRUM FÜR BUCHERHALTUNG Z LIPSKA W BUW

22 maja Oddział Zabezpieczenia i Konserwacji Zbiorów zorganizował spotkanie przedstawicieli czołowych polskich bibliotek i archiwów poświęcone prezentacji Zentrum für Bucherhaltung z Lipska  i  możliwości tej firmy w zakresie ochrony i konserwacji zbiorów ze szczególnym uwzględnieniem konserwacji masowej.

Był to efekt podjętej wcześniej  z inicjatywy dyrektora BUW, dr Henryka Hollendra, próby  wykorzystania potencjału ZBF dla ratowania niszczejących zbiorów BUW. Aby  zaprezentować możliwości firmy Niemcy zaproponowali wykonanie zmechanizowanych zabiegów odkwaszania i wzmacniania kart papieru na kilku woluminach wybranych z naszych zbiorów. Wytypowaliśmy zatem 9 wol. „Przeglądu Wileńskiego” z lat 1913, 1922-1927, 1930 oraz 1935, Pracownia Konserwatorska sporządziła ich dokumentację opisową i zdjęciową, uzyskaliśmy w Bibliotece Narodowej zgodę na ich wywóz, a w końcu marca, przy okazji wyjazdu na konferencję  dyr. Ewa Kobierska-Maciuszko zawiozła je  do Lipska.  Po wykonaniu koniecznych zabiegów renowacyjnych (4 wol. tylko odkwaszono, natomiast 5 wol. poddano zabiegom  odkwaszającym i wzmacniającym papier przez szpaltowanie) 22 maja przedstawiciele ZBF, dr Adam Geschke i Ewa Fischer, przekazali je z powrotem naszej bibliotece.

Fakt ten stał się pretekstem do zorganizowania spotkania dla 25 przedstawicieli polskich bibliotek i archiwów z całej Polski. Wysłuchali oni informacji naszych gości o ZBF i  repertuarze świadczonych przez firmę usług, wydajności i kosztach procesów konserwacji masowej, obejrzeli też ich efekty na przykładzie pięknie odrestaurowanych roczników „Przeglądu Wileńskiego”. W ożywionej dyskusji zebrani  zadawali pytania dotyczące efektywności stosowanych w Lipsku metod konserwacji masowej, zakresu usług świadczonych dla bibliotek niemieckich i zagranicznych, rozważali też możliwość współpracy w skali międzynarodowej z wykorzystaniem istniejących projektów Unii Europejskiej. Całość wystąpień, dyskusji i rozmów prowadzonych  w języku niemieckim tłumaczyła Agnieszka Kościelniak-Osiak.

(Oprac.: Ewa Stachowska-Musiał)

 

OTWARCIE BIBLIOTEKI AUSTRIACKIEGO FORUM KULTURY...

... nastąpiło 13 maja w obecności przedstawicieli Ambasady Republiki Austrii, Instytutu Austriackiego, UW i BUW.  Biblioteka udostępnia swoje zbiory liczące ok. 13 tys. wol. wszystkim zainteresowanym na miejscu (prawa galeria na III piętrze) w godzinach pracy BUW, wypożyczenia w dni powszednie w godzinach 11- 17.

 

KONFERENCJE KRAJOWE

Konferencja Udział bibliotek akademickich w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego w Polsce: potencjał, możliwości, potrzeby odbyła się w dniach 15-17 maja w Bydgoszczy i w ośrodku wypoczynkowym w Klonowie w Borach Tucholskich. Organizatorem konferencji była biblioteka główna Akademii Rolniczo-Technicznej, która obchodzi w tym roku swoje 50-lecie. Poza rozległą reprezentacją pracowników bibliotek naukowych,  w tym licznych dyrektorów, w konferencji uczestniczyli przedstawiciele władz rektorskich ART oraz urzędnicy KBN i MEN. W pierwszej kolejności do nich skierowane były referaty dotyczące zadań bibliotek uczelnianych, jak np. dyr. Henryka Hollendra (Proces dydaktyczny i badania naukowe — hop hop, czy ktoś czeka na wsparcie?). Wygłoszone referaty zostały opublikowane  w tomie, wręczonym uczestnikom.

 

NARADA ZESPOŁU DO SPRAW CENTRALNEGO KATALOGU CZASOPISM BIBLIOTEK VTLS

W dniach 21-22 maja odbyła się w Sopocie narada zespołu ds. Centralnego Katalogu Czasopism (CKTCz) bibliotek VTLS. Uczestniczyli w niej przedstawiciele 16 bibliotek.

Spotkanie poświęcone było siedmioletniej wspólnej pracy przy  tworzeniu bazy  pozostającej pod nadzorem Biblioteki Głównej Uniwersytetu Gdańskiego. Od września 2002 r. Centralny Katalog Czasopism zostanie przeniesiony do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie i stanowić będzie część NUKATu.

Podsumowania dotychczasowych osiągnięć dokonała Irena Suszko-Sobina. Baza CKTCz liczy ponad 20 000 opisów bibliograficznych wydawnictw ciągłych. W większości (ok. 60%) są to opisy czasopism polskich. Tytuły czasopism przeznaczonych do skatalogowania zgłaszały biblioteki współpracujące. Wybierano najczęściej tytuły aktualnie ukazujące się, lub nowe,  które powinny być opracowane w pierwszej kolejności.  Katalogowano również, w miarę potrzeb, czasopisma ukazujące się wcześniej. W sumie w bazie znajduje się obecnie kilkanaście starych druków, ok. 600 czasopism XIX-wiecznych, wiele podstawowych czasopism z początku XX w. i  z okresu 20-lecia międzywojennego.

Zebrani dyskutowali również nad bieżącymi problemami katalogowania i tematowania wydawnictw ciągłych.

W drugim dniu obrad Anna Paluszkiewicz zapoznała zebranych z przebiegiem prac nad NUKAT-em, dyskutowano nad nowymi formami współpracy bibliotek.

Na zakończenie uczestnicy podziękowali dyrekcji Biblioteki Uniwersyteckiej w Gdańsku,  Irenie Suszko-Sobinie i wszystkim pracownikom obsługującym bazę w Sopocie za wkład pracy i za gościnność. 

Na konferencji BUW reprezentowały: Anna Paluszkiewicz, Małgorzata Brodacka i Barbara Nałęcz. W naradzie uczestniczyły również Magdalena Putkowska i Beata Kowaleczko, które obsługiwać będą bazę po jej przeniesieniu do Warszawy i włączeniu do NUKATu.

(Oprac.: Barbara Nałęcz)

 

WARSZTATY „ZABEZPIECZANIE, PRZECHOWYWANIE I KONSERWACJA MATERIAŁÓW FOTOGRAFICZNYCH”...

...odbyły się w Krakowie w dniach 9 –11 maja. Celem warsztatów było zapoznanie ich uczestników (archiwistów, bibliotekarzy, konserwatorów i pracowników naukowych) z wypracowanymi w świecie regułami przechowywania, zabezpieczania i ochrony zbiorów fotograficznych. Warsztaty składały się z dwóch części: teoretycznej — wykłady gości z kraju i zagranicy, i dwudniowej — praktycznej. Elżbieta Duziak  i Joanna Nowak z Pracowni Konserwatorskiej BUW uczestniczyły w pierwszej, teoretycznej części warsztatów. Wykłady te umożliwiły uporządkowanie i pogłębienie dotychczasowych wiadomości o materiałach fotograficznych. Prelegenci przedstawili historię fotografii, omówili technologiczne różnice i zależności pomiędzy papierem a fotografią oraz przedstawili tzw. wady naturalne materiałów fotograficznych i zniszczenia, jakim podlegają negatywy i pozytywy, a także sposoby i zalecenia dotyczące przechowywania materiałów fotograficznych. Materiały  fotograficzne (podobnie jak papierowe) są wrażliwe na wysoką temperaturę i wilgotność względną powietrza, a także na ich wahania. Zalecana wilgotność względna dla papieru (ok. 50%) jest dla materiałów fotograficznych za wysoka. Do ich przechowywania zaleca się jak najniższe temperatury oraz niską wilgotność względną (ok. 30%), ponieważ opóźniają one procesy destrukcji (np. blaknięcie zdjęć, płowienie barwnika) i tak np. dla materiałów żelatynowo-srebrowych obniżenie temperatury i wilgotności z 21oC i 50%  do 15oC i 30% zwiększa żywotność fotografii dziesięciokrotnie — z 40 do 400 lat.

(Oprac.: Joanna Nowak)

 

POKAZY BAZ DANYCH

24 kwietnia w Szkole Głównej Handlowej odbył się pokaz baz danych firmy Euromonitor. Pokaz prowadził pan David Gudgin z Wielkiej Brytanii, tłumaczył na polski pan Dariusz Kuźmiński. Oferta firmy Euromonitor to osiem baz danych: World Marketing Data and Statistics, World Consumer Markets, World Marketing Forecasts, World Consumer Lifestiles: Data, World Consumer Lifestiles: Analysis, Global Market Share Planner, World Database of Business Information Sources, Market Research Monitor. Istnieje możliwość zakupu zarówno wszystkich baz na raz, jak i każdej z osobna. Bazy zawierają dane statystyczne dotyczące między innymi konkretnych produktów, ich spożycia w poszczególnych krajach, wydatków na konsumpcję, udziałów danej firmy na rynku itd. Zawierają też charakterystykę rynków i rynkowe prognozy. Oferują możliwość porównywania dowolnie wybranych danych statystycznych oraz otwierania odnalezionych danych w Excelu. Bazy zawierają wiele informacji trudno osiągalnych w tradycyjny sposób.

(Oprac.: Piotr Bors, Beata Sałańska)

 

15 maja w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu Prezentacje: Efektywne wykorzystanie elektronicznych źródeł informacji z zakresu humanistyki i nauk społecznych na temat: Serwisy Gale Group (http://www.gale.com). Spotkanie prowadziła konsultantka Gale Group pani Ulrike Engel z Monachium. Ze strony polskiej organizatorem prezentacji był dr Dariusz Kuźmiński z Info Technology Supply PL (http://www.its.com.pl).

Celem prezentacji było dostarczenie praktycznej wiedzy o możliwościach serwisów informacyjnych, które zapewniają szybkie, wieloaspektowe przeszukiwania..

Obecnie w skład Gale Group wchodzi 15 amerykańskich i europejskich wydawców, m.in.: MacMillan Reference USA, K.G. Saur Verlag, Charles Scribner's Sons. Gale Group daje dostęp do ponad 70 baz online zawierających informacje ze wszystkich dziedzin. Korzystając z baz mamy dostęp do ogromnej ilości zarchiwizowanych, stale uaktualnianych danych. Przeglądając dostępne źródła można korzystać z ponad 30 mln dokumentów historycznych, 300 tys. artykułów z encyklopedii, m.in. z Biography Resource Center.

Baza czasopism InfoTrack OneFile udostępnia ok. 25 mln artykułów z gazet (m.in. „New York Times”, „The Wall Street Journal”, „Los Angeles Times”), magazynów i czasopism naukowych. Zasięg chronologiczny bazy obejmuje ostatnie 22 lata.

Z innych przedstawianych baz warto zwrócić uwagę na Business & Company Resource Center, która oprócz artykułów z dziedziny zarządzania zawiera także przewodnik z podstawowymi i istotnymi danymi na temat 450 tys. firm z całego świata.

Z zakresu nauk społecznych i humanistycznych zostały zaprezentowane bazy: Literature Resource Center, History Resource Center.

Wszystkie osoby zainteresowane korzystaniem z miesięcznego, bezpłatnego dostępu do zasobów Gale Group mogą wysłać zgłoszenie na adres: http://www.gale.com/wybrana baza

(Oprac.: Irmina Timoszuk, Anna Wasilewska)

 

16 maja odbyło się trzecie spotkanie z cyklu warsztatów na temat Efektywne wykorzystanie źródeł informacji. Spotkanie było zorganizowane przez SGH oraz InfoTechnology Supply PL. Wykłady były prowadzone w języku angielskim  z tłumaczeniem na polski. Zaprezentowano nam dwie bazy: ekonomiczny serwis Gale oraz ABI Inform. Część pierwszą prowadziła pani Urlike Engel z K.G. Saur Verlag z Monachium, drugą pani Charlotte Longhurst z Proquest Information and Learning z Cambridge. W trakcie spotkania zapoznaliśmy się ze strukturą baz, możliwościami wykorzystania oraz sposobami wyszukiwania. Ostatnia część połączona była z ćwiczeniami praktycznymi. Informacje dotyczące ABI Inform były szczególnie cenne gdyż do tej bazy mamy od niedawna dostęp.

(Oprac.: Piotr Bors, Beata Sałańska)

21 maja w BUW odbyło się szkolenie w zakresie obsługi baz pełnotekstowych EBSCO przeprowadzone przez panią Teresę Górecką (EBSCO) dla przedstawicieli bibliotek uczestniczących w konsorcjum EIFL Direct.

Podczas pierwszej części szkolenia zaprezentowane zostały nowe możliwości przeszukiwań baz (m.in. linki CrossRef do innych serwisów pełnotekstowych).

Druga część prezentacji przeznaczona była dla bibliotekarzy-administratorów. Podczas niej omówione zostały dostępne i opcjonalne funkcje administracyjne, m.in. tworzenie grup użytkowników, zakładanie linków CrossRef (ładowanie wykazów czasopism z innych serwisów), uzyskiwanie statystyk wykorzystania bazy, aktualizacja zakresów IP komputerów.

Zachęcamy do korzystania z oferty EBSCO/EIFL Direct. Wejście do bazy możliwe jest z naszej strony domowej w dziale Wydawnictwa elektroniczne > Czasopisma elektroniczne.

Oferujemy dostęp do:

- wielodziedzinowej bazy Academic Search Premier ( ponad 3260 tytułów czasopism — pełne teksty)
- wielodziedzinowej bazy MasterFILE Premier (ponad 1800 tytułów czasopism — pełne teksty od 1990 r.)
- bazy Newspaper Source (ponad 190 tytułów gazet, w większości amerykańskich — pełne teksty)
- baz z zakresu ekonomii i nauk pokrewnych — Business Source Premier (ponad 2300 tytułów gazet — pełne teksty od 1990 r.) i Business Wire News (pełne teksty z ostatnich 30 dni)
- bazy ERIC (ok. 1000 tytułów czasopism z pedagogiki i nauk pokrewnych)
- czterech baz z dziedziny medycyny i nauk pokrewnych,

- bazy Medline.

(Oprac.: Anna Pełka)

POPIERSIE  MAHATMY GANDHIEGO W BUW

Rząd Indii podarował Uniwersytetowi Warszawskiemu odlane w brązie popiersie  Mahatmy Gandhiego. Autorem rzeźby jest indyjski rzeźbiarz Gautam Pal. Uroczystego odsłonięcia dokonał w dniu 23 maja przewodniczący Izby Niższej Parlamentu Indyjskiego wraz Dyrektorem Kancelarii Sejmu RP, Krzysztofem Czeszejko-Sochackim i Rektorem UW, prof. Piotrem Węgleńskim. Popiersie stoi na betonowym cokole przed czytelnią główną.

 

ODSŁONIĘCIE  STUDIUM GŁOWY POSĄGU KRÓLOWEJ HATSZEPSUT...

... nastąpiło 22 maja. Rzeźba, dłuta Wojciecha Myjaka, jest gipsową kopią głowy posągu ze świątyni Hatszepsut w Deir el Bahari. Przekazało ją Bibliotece Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. Kazimierza Michałowskiego. Uroczystość uświetnił wykład dyrektora Muzeum Grecko-Rzymskiego w Aleksandrii, dr Ahmeda Abdel Fataha.

WYSTAWA

W dniach 13-24 maja przed Czytelnią BUW prezentowana była wystawa zdjęć z podróży Chóru Kameralnego "Collegium Musicum" UW do Chile w sierpniu 2001 r. Zamiarem autorów wystawy było pokazanie urody krajobrazów tego dalekiego kraju, jego społecznej specyfiki, jak też wydarzeń związanych z trasą koncertową zespołu. Akcentem "bibliotecznym" były zdjęcia z najnowszej książnicy w Chile - biblioteki uniwersyteckiej w Talca, stosunkowo niedużej, ale urodziwej architektonicznie i korzystającej z najnowocześniejszych rozwiązań (pełna automatyzacja, wolny dostęp itp.).

(Oprac.: Piotr Maculewicz)

 

KURS DLA PRACOWNIKÓW  BUW

Tradycyjnie nowo zatrudnieni pracownicy BUW uczestniczą w podstawowym kursie
o Bibliotece. Opracowanie programu, przygotowanie i przeprowadzenie kursu należy do zadań Sekcji Informacji i Dydaktyki.

W dniach 6 – 29 maja odbył się kolejny kurs tego typu (drugi w nowym gmachu Biblioteki).  Do kursu zgłoszono 37 osób z następujących oddziałów: Bibliotek Wydziałowych, Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów, Komputeryzacji, Opracowania Zbiorów, Udostępniania i Informacji Naukowej, Wydawnictw Ciągłych, Zabezpieczenia i Konserwacji Zbiorów Centrum Nukat, Gabinetu Gabinetów: Starych Druków oraz Zbiorów Muzycznych. Najliczniej byli reprezentowani pracownicy z Centrum Nukat (16 osób).

Zajęcia odbywały się w trzech 10-14 osobowych grupach. Kurs rozpoczynał i kończył swoim wystąpieniem Dyrektor BUW. Program obejmował następujące grupy zagadnień: struktura organizacyjna i historia Biblioteki, informacje praktyczne, katalogi tradycyjne BUW, katalog komputerowy bibliotek UW i katalog centralny NUKAT, zasady KBK
i  rozmieszczenie piśmiennictwa  w wolnym dostępie, strona domowa BUW i inne zasoby elektroniczne. Kurs kończył się wycieczką po Oddziałach i Gabinetach Zbiorów Specjalnych Biblioteki.

Zajęcia dla uczestników kursu prowadzili: Elżbieta Petrović, kierownik Oddziału Udostępniania i Informacji Naukowej, Piotr Bors, Anna Budniewska, Alina Cywińska, Małgorzata Jarosławska, Elżbieta Międzybrodzka, Anna Pełka, Beata Sałańska, Agnieszka Wróbel z Sekcji Informacji i Dydaktyki  oraz zaproszone osoby:  Maria Burchard
z Centrum NUKat oraz Idalia Gaudyn, Ewa Puchalska, Zbigniew Zakrzewski z Oddziału Opracowania Zbiorów.

Na ogół uczestnicy kursu chwalili sobie taką formę uzupełniania swoich wiadomości na temat Biblioteki. Zgłoszono kilka uwag, które w następnych edycjach kursu w miarę możliwości będą uwzględnione (m.in. więcej czasu na poznanie oddziałów i gabinetów zbiorów specjalnych BUW).

(Oprac.: Anna Budniewska)

 

NOWA KOPIARKA W BUW                 

W wyniku ogólnouniwersyteckiego przetargu Biblioteka zakupiła  kopiarkę cyfrową TOSBIBA e-studio z przeznaczeniem do Pracowni Reprograficznej. Kopiarka ta, przeznaczona dla tak zwanych „średnich grup roboczych”, może współpracować z komputerem, jest wydajna (35 kopii/minutę, 120 000 kopii/miesiąc) i cicha. Mamy nadzieję, że inwestycja ta  wyraźnie poprawi jakość kopii wykonywanych w pracowni i ułatwi realizację zarówno zamówień czytelniczych jak i naszych wewnętrznych prac na ogół wysokonakładowych.

 

GOŚCIE BIBLIOTEKI

9 maja — ks. Dr Tadeusz Stolz, dyrektor biblioteki KUL — konsultacja w sprawie zakupu serwera,

10 maja — Piotr Łapo, dyrektor biblioteki głównej Państwowego Uniwersytetu w Mińsku,

12 maja — członkowie i sympatycy Stawiskiego Klubu Pań (ok. 50 osób),

17 maja — prof. Roderick D. Fraser, rektor Uniwersytetu Alberty, Kanada

18 maja — Narcisa Vrinceanu, konserwatorka z Uniwersytetu Technicznego w Jassy (Rumunia)

28 maja — Karen Rondesvedt, kuratorka zbiorów słowiańskich Uniwersytetu Stanforda, redaktorka „Slavic and East European Information Resources”.

 

DŁUGIE WEEKENDY

W maju mieliśmy kilka długich weekendów, w czasie których znaczna część pracowników BUW korzystała z urlopów. I tak 2 maja (czwartek) było w pracy 9 osób (277 na urlopie), w dniach 29-30 kwietnia: 202 (84 na urlopie), a 31 maja 137 (149 na urlopie)

(Oprac.: Jolanta Durka).

 

Uwagi, komentarze i teksty do biuletynu proszę kierować do  Anny Wołodko, pok. 236, tel.: 5525650, 0601786494,

e-mail: green@mail.uw.edu.pl